WHAT’S ANOTHER YEAR?

Til slutt gikk jeg til innkjøp av det verktøyet jeg skulle hatt hele tida: En minidrill. Multisliper. Eller Dremel, kjært barn osv… Biltema selger jo verktøy til priser som er uanstendig lave, og en multisliper til 199,- skulle vise seg å løse flere problemer. Styret, som jo er nytt, har altså mer gods enn det opprinnelige, og det er derfor vanskelig å få montert lyktering og deksel til bryterpanelet.

File vekk gods for å få deksel på plass

Jeg hadde forsåvidt fått filt ned så pass mye av godset at jeg klarte å få på plass dekselet, men lykteringen var et problem. Men nå var det ingen sak. Med mini-smergelskive på mini-drillen var det bare å mini-slipe i vei. 

Multisliper

Den stygge kanten vil dekkes av lykteringen

Bensinslange ble montert, gassvaier festet til forgasseren, og med mini-slipemaskinen fikk jeg også eliminert et annet lite problem. Den nye kabelbunten (cable harness eller wiring loom) hadde den lyten at den var bedre enn den originale. «Bedre» i den forstand at hver kabel var litt tykkere, og de små rundingene (kabelsko, kabeløye) til å feste kablene i koblingsboksen var litt større enn de originale. Akkurat så store at de ikke fikk plass i sporene som skiller kretsene i boksen. Nå kunne jeg lett slipe av overflødig diameter, og alle ledningene kom på plass i boksen.

Så var det å montere speedometeret. Som jeg hadde pusset og polert etter alle kunstens regler. Ny pakning og ny lyspære, det ser bare så lekkert ut! Så på plass med lykta, og det var det. 

Speedometer, lykt og deksel til bryterpanel montert

Nå er det bare dette som mangler: Å montere Vespa Sprint logoene på skjoldet (lime dem fast?), lime fast pakning i bensintanklokket, smøre foraksel og speedometertannhjul, fylle olje på gearboksen. Fylle bensin, og så…

Ja, alt dette jeg har beskrevet her kunne jeg gjort på to dager. Men det har tatt et år. Det kan bare bety én ting: Det er ikke å så viktig for meg å bli ferdig, det er ikke så viktig å starte og kjøre. Innerst inne tenker jeg kanskje at NÅ er scooteren helt tidløs. Som ny. Konservert, uten merker, som i en tidskapsel.

Fyller jeg på olje og bensin, og starter motoren, begynner ubønnhørlig forfallet. Nå står den som en skulptur i studioet og får meg i godt humør hver dag. Tenk! Jeg klarte  det!