Det har ingen hast med å bli ferdig. Faktisk gruer jeg meg til den blir ferdig. For, hva da? Hva når den er ferdig? Starte opp? Rapp-appp-papp. Kjøre til bensinstasjonen. Kjøre hjem igjen. Ja, ja.
Kanskje jeg skulle ta en til? En scooter til? Jeg mener, det er alltid vanskeligst første gangen. Restaurering, altså. Nå som jeg har gjort det, kan jeg ta neste på en tiendedel av tida. Masse spesialverktøy har jeg jo kjøpt, eller investert i, som jeg sier til meg selv. I dag landet Vespaen på egne hjul og støtte. Det var vanskelig å få på plass eksospotta når scooteren var plassert på den blå liften, så jeg skrudde fast bakhjulet og senket hydraulikken på liften til scooteren sto av seg selv, for første gang på fire år.
Ja, det er et flott syn! Men, selvsagt er det endel arbeid igjen. Jeg har sendt en ny bestilling av deler fra Tyskland. Også denne gangen tror jeg det er den siste bestillingen. Bensinslange med riktig ytre dimensjon, og choke-kabel og hendel (den nye jeg monterte lugger og er vanskelig å ha med å gjøre). Det som er litt irriterende er at jeg kunne vært mer nøye da jeg bestilte de viktige tingene for fire år siden. Selv om det står «Passer til VNL2T» så er det små forskjeller som skaper problemer. Jeg har i et tidligere kapittel nevnt den elektriske ledningsbunten. Ikke bare er ledningene i seg selv litt tykkere, også ørene (øynene?) som skal skrus fast i koblingsboksen er litt større, så det blir litt trangt…
Jeg har ikke tatt så mange bilder av monteringen, men det har vært styre av og styre på, motor inn, hjul på, og feste vaiere. Der kjøpte jeg enda et spesialverktøy, denne gangen for stramming av vaiere, noe som elles kan være vanskelig med bare to hender.
Spesialverktøyet i bruk på forbremsvaieren.
Motoren på plass.
Forhjul på plass.
Nå gjenstår bensinslange, å feste gassvaier til forgasser (der er det et lite problem…), montere framlykt (der er det også dette problemet med at styret er større enn lykteramma, løsningen med å sage spor i lykteringen funker bare delvis. Jeg får ringen på, men lykta sitter ikke fast i ringen lenger…), samme problem med dekselet til lysbryter/horn, feste tank, feste sete, smøre framaksel/speedo-drev, feste motor og bakstøtdemper permanent, lime på Piaggio-emblemet, og så det siste som forsegler hele greia: Speedometeret.
Det blir vel ett innlegg til i alle fall. Vi høres!