LA GOMMA

La gomma

Jeg har stor glede av å se instruksjonsvideoer på YouTube, og det er særlig en italiener som er god til å forklare. Alt er på italiensk, men så tydelig at det er mulig å forstå det meste av det han sier. I videoen hans om «Floor runners», eller «Strisce pedana» som det heter på italiensk, legger han ut om hvordan man skal få plass gummien (la gomma) i aluminiumsskinnene (gli strisce) ved hjelp av flytende såpe (sapone liquido). 

Jeg var jo litt skuffa etter monteringen av la gomma (les mer i Fotlister til besvær), men har etter hvert klart å skaffe «gomma» som passer til de skinnene jeg monterte. Nå er alt bare glede og det ser fint ut!

Montering av «gomma»

Det ble jo fint!

Etter tildragelsen med fotlistene sendte jeg en aldri så liten forespørsel til SIP scootershop der jeg lurte på hvordan to deler i et sett kunne passe så dårlig sammen. Jeg fikk svar, der de ba om bilder for å illustrere problemet. Jeg sendte bilder og fikk svar etter en og en halv måned at eposten var kommet bort i en feil mappe, om jeg kunne sende bilder og klage på nytt? Selvsagt kunne jeg det. Så ble det stille igjen. Jeg sendte en forsiktig etterlysning og fikk til svar at: 

«Kjære ærede kunde, vi har dessverre ikke tid til å svare på epost.»

Da sendte jeg et svar i caps lock, og ba dem ryke og reise. Det finnes flere tilsvarende nettbutikker som selger scooterdeler. Jeg har nå begynt å kjøpe deler fra Scootercenter i Køln. Det har fungert strålende så langt. 

Med siste forsendelse kom småtteri som nagle til tanklokk, pakning til baklyktglass, lyspærer og ikke minst beskyttelseslist til kantene på skjoldet i ALUMINIUM! Slik det skal være. Mange setter på lister i krommet blikk, fordi aluminiumslistene krever et spesialverktøy til monteringen. Så nå var det fram med list, verktøy og instruksjonsvideo med min italienske venn! 

Det gikk ikke så verst. Ganske bra til å være første (og eneste?) gang jeg utfører denne operasjonen. (Hvis noen lurer på om det er mulig å skade lakken selv om man bruker maskeringsteip, er svaret ja.) 

Nagle til tanklokk

Aluminiumskanter gjøres klar

Spesialverktøyet

Resultatet!

Siden sist har jeg også renset gaffel og forstilling for gammel møkk, og sprayet på et lag med galva-lakk. Det gikk lett å få spiralfjæra av, men det var nesten umulig å få den på igjen, før jeg skjønte trikset.

Man må skru den øvre holderen ned på fjæra så skruen ikke stikker opp. Da kan den skyves inn under festet, og så er det bare å rotere holderen opp gjennom fjæra til skruen stikker opp av hullet. Støtdemperen var allerede byttet hos Scootercentralen i Oslo (sammen med motoroverhalingen for tre (!) år siden).

Det neste nå blir å montere gaffel, støtdemper bak, motor, styre… Med andre ord, alt jeg gruer meg litt til. Sette på midtstøtta først kanskje, dét kan vel ikke gå galt!