- 22.08.2015 kl.14:28
Været er nydelig, og for å slippe bøss og rusk inne bar jeg like godt ramma ut på terrassen. Fotlistene, som jeg ikke tok av ved forrige oppussing (i 1985), måtte til pers denne gangen.
Det gikk fint, og fotlistene kom av uten problemer.
Borre vekk nagler.
Ytre høyre løsner.
I dagslys er det lett og se at det er en del rustskader. Det må sveises inn platebiter, og det kan ikke jeg. Men alt kan fikses av folk med det rette utstyret og kompetansen.
Chassisnummeret
Ved evt. sandblåsing er det viktig å ikke «blåse bort» chassisnummeret som er preget inn i ramma.
Bremselysbryter
Det er en gjenstridig skrue som holder bremselysbryteren fast. Jeg må fjerne den før jeg kan få av bremsepedalen. Dermed dro jeg til Clas Ohlson for å kjøpe et «screw extractor set». Ja, jeg vet hva det kalles på norsk.
For å begrense styrets gang til høyre og venstre, er det en «klump» sveiset fast i forgaffelen. Denne klumpen peker bakover (ned, på bildet under) og skal treffe en kant eller skulder, som kan sees rett til side for styrelagersetet.
På venstre side sees denne skulderen tydelig, men på høyre side er den ødelagt. Det vil kunne føre til at styret «vrenger seg» under fart, og det er farlig. Så det må også fikses på en eller annen måte.
Ellers intet nytt fra Statens Vegvesen om salgsmeldingen i Arendal. Jeg får purre.