- 14.08.2015 kl.22:07
Jeg har ikke tenkt noe særlig over hvorfor scooterens kjennemerke er AA4086, selv om Statens Vegvesen først begynte å bruke disse «moderne» skiltene i 1971. Og Vespaen er registrert første gang i 1970. Men nå som det blir mer og mer realistisk å få den tilbake på veien med skilt, syns jeg det kunne vært artig med historisk riktig skilt.
Jeg gikk derfor inn på Statens Vegvesens hjemmeside for å om mulig finne litt info om hvordan man skulle bære seg ad for å få veteranskilt.
Der kunne man logge seg inn, gitt! Min side: «Logg inn med bank-id». Ja, det måtte jeg jo prøve! Det var noe som het «Mine kjøretøy», og der dukka bilen min opp, faktisk. Men ingen Vespa.
Så da sendte jeg et spørsmål til Staten om det var mulig å få et nytt skilt á la 1970. Og jo! Jeg fikk svar allerede dagen etter!
AA4086 eies av Per Igland. Sto det. Hæ?
Så sto det masse om hvordan jeg kunne velge meg et nummer og bokstav sånn som det var i gamle dager, og det måtte godkjennes av dem, og jeg måtte få lagd et skilt på et sted de ikke kunne nevne av konkurransehensyn, og så måtte jeg møte opp med det nye OG det gamle skiltet for å få det godkjent, sto det. Enda det sto at det gamle skiltet var makulert i 1989. Ja ja, litt typisk byråkrati der altså.
Men det som virkelig fikk meg til å sperre opp øynene var altså det som sto først. Jeg er ikke registrert som eier. Vespaen ble solgt i 2000. Ifølge Staten.
Ja, da var det bare å sende et svar, hvor jeg gjør oppmerksom på at både vognkort og selve scooteren befinner seg hjemme hos meg. Og jeg dristet meg også til å spørre om det var mulig å finne ut hva som var det originale nummeret.
Og ja! Dagen etter fikk jeg hele historikken med alle tidligere eiere, og av- og påskilting med dato og år. Snakk om transparency and efficiency! Og det var artig lesning!
Tre forskjellige frøkner fra Halden hadde eid den fram til 1979, så en fyr også fra Halden, som igjen hadde solgt den til datteren til Hr. og Fru i Holmestrand. (Som er behørig beskrevet i blogginnlegget «En forbedring».)
Og det opprinnelige registreringsnummeret var: (Fanfare!……..) B-55213
Så da vet jeg dét!
Men dette med Per Igland må jeg komme tilbake til. Staten skulle investigere og grave i sine annaler, sa den. Så følg med! Fortsettelse følger!
Siden sist har jeg jobba med gaffelen. For å få forskjermen av gaffelen må man først ta av setet til nedre styrelager. Er ikke helt sikker på om det heter sete, men på engelsk heter det bearing seat eller lower bearing race, Men det satt fast, gitt! Første fiasko. Prøvde å varme opp med Crème Brulée-brenneren fra kjøkkenskuffen til og med, men neida. Fikk likevel tatt av skjermen med litt bøy og tøy. Dro ut forbremswire og speedometerwire. Men før jeg dro dem ut festet jeg en ståltråd i enden, sånn at jeg har en trekketråd når jeg skal montere det igjen engang.
Tatt av bakfjær/demper.
Og horn.
Og med denne cliffhangeren ønsker jeg alle god helg.